Speedvaarders gaan voor de hoofdprijs

FSR-V

Het gaat bij deze activiteit niet alleen om de techniek en de modelbouw, maar tevens om de actie die er bij racesporten nu eenmaal bestaat. De zogenaamde FSR-V klasse bijvoorbeeld, (Fern Steuering Rennbootte mit Verbrennungsmotor), die niet alleen technische vaardigheden vereist maar ook tactisch nogal wat van deze ‘modelbouwer’ verlangt, is erg populair bij onze vereniging.

Veel doorzettingsvermogen is nodig om in deze modelwedstrijdsport het beste te bereiken. In de FSR-V sport worden snelheden gehaald van zo’n 85 km per uur doch met de hydro-planes zijn snelheden boven de 135 km per uur mogelijk mits dat er voldoende ruimte is.

Er is altijd concurrentie aanwezig en als éénling is er geen vergelijk mogelijk. Deze modelspeedboten varen tegen de klok een parcours in de vorm van de hoofdletter “M” met een basis afmeting van 100 x 50 meter.

De heats voor de FSR-V worden met maximaal 15 boten gevaren, met een tijdsduur van 20 minuten in de voorrondes. De finale, waar de beste 12 aan mee mogen doen, duurt 30 min.

FSR-H

De Hydro en de Offshore boten varen met de klok mee, op een Ovaal parcours van 100 x 20 meter. In alle klasse varen we met verschillende cilinder inhouden. De klasse zijn 3,5 – 7,5 – 15 – 27 en 35 cc!

De Offshore klasse vaart 8 min. De Hydro klasse hebben een vliegende start en maken 7 snelle rondes ! De 3,5 t/m 15 cc motoren worden gestookt met een mix van Methanol / Nitro / Olie ! De 27 & 35 cc zijn 2 Takt benzine motoren!

De Modelspeedboot die U hier onder ziet is een FSR 15 cc. De snelheid is ongeveer 80 km/uur en hij verbruikt over een 1/2 uur 3,5 Liter brandstof! 90 % van de speedvaarders maakt zijn eigen boot. De rompen zijn van Koolstof / Kevlar en Epoxy! Het is echt een Eindeloze Hobby.

In de winter bouwen en in de zomer varen.

Radiografische besturing

Voor het besturen van de speedboot kan je een eenvoudige 2 kanalen zender en ontvanger gebruiken. De moderne 2,4Ghz surface zenders/ontvangers zijn uitgerust met 3 of 5 kanalen. De zogenaamde RUGGED zenders kunnen zelfs tegen een stootje en zijn stof en spatwaterbestendig.

Waterdichte servo’s en ontvangers behoren al jaren tot de standaard voorzieningen bij de speedvaarders. Toch worden deze meestal in een waterdichte compartiment onder gebracht omdat de accu, stekkers en de aan-/uitschakelaar niet waterbestendig zijn.

Starten brandstofmotor

De brandstof motoren werken meestal volgens het dieselprincipe, waarbij de ontsteking wordt ingezet met gloeiplugstarter (1,2-1,5 volt). Om de motor te starten wordt een 12 volts startmotor gebruikt die de motor aandrijft via een V-snaar. Als de motor loopt dan worden gloeiplugstarter en de startmotor losgekoppeld.

v.l.n.r. Spektrum: Rugged surface zender, zender met verstelbare stuurwiel, ontvanger, waterdichte roer-servo en gas-servo, gloeiplug, gloeiplugstarter, startmotor, 15 cc brandstof motor die draait op een mix van Methanol / Nitro / Olie.