De M-klasse is in 1932 ontwikkeld
Bron: foto www.marblehead.rczeilen.be
Deze schepen zijn gebouwd op pure snelheid en hebben geen vergelijk naar een 1:1 zeilschip. De klasse is in 1932 ontwikkeld door Roy L. Clough van de Marblehead Model Yachtclub in Massachusetts, USA.
De modelboot moest goed transporteerbaar zijn (dwars op de achterbank van een Amerikaanse auto), vandaar de eisen omtrent lengte (50 inch) en zeiloppervlak (maximaal 800 vierkante inches). De Amerikaanse Marblehead 50/800 klasse is in 1937 door de IMYRU (International Model Yacht Racing Union) als internationale klasse erkend.
De Marblehead is een “development class”, wat inhoudt dat alles is toegestaan m.b.t. het ontwerp tenzij het specifiek is verboden of aan beperkingen onderhevig volgens de klassevoorschriften.
In de klassevoorschriften wordt uiteengezet aan welke eisen een boot moet voldoen. De klassevoorschriften zijn te downloaden van de Site van de IRSA (International Radio Sailing Association)
De belangrijkste voorschriften zijn:
- Lengte tussen 1275 en 1290 mm.
- Maximum masthoogte 2159 mm.
- Maximum zeiloppervlak 0,5161 m2.
- Kielvlak kan in slechts één positie worden bevestigd.
- Maximale diepte van de kiel 660 mm gemeten over de hele lengte van de boot vanaf het midden van de lijn waar de romp 100 mm breed is.
Omdat de Marbelhead sinds een jaar of 40 ook in Nederland vol in de belangstelling staat en sinds de begintijd steeds doorontwikkeld is, zijn er vele typen ontstaan.
Een belangrijk verschil tussen de oudere en de wat nieuwere schepen is de lengte van de kiel (oudere modellen hebben een kortere kiel), de bulp (lood) is van de nieuwere typen veel slanker dan vroeger gebruikelijk was, gebruikt materiaal (oudere modellen zijn van kunststof, hebben een aluminium mast terwijl voor de nieuwe schepen veel gebruik is gemaakt van Carbon) waardoor het verschil in gewicht kenmerkend is (de vaarklare romp van de nieuwste schepen weegt tot wel 3/4 minder dan een romp van 30 jaar oud).
Voorbeelden
Van de Marblehead zijn nog vele modellen te vinden van schepen van 30 jaar oud tot hypermoderne van vol carbon. Zowel nieuw als 2e hands worden de schepen aangeboden. Naast het professionele aanbod van de nieuwste schepen, de 2ehands markten, worden er ook nog steeds zelf gebouwde M-klasses gemaakt. Op het WK2014 (in Reeuwijk) is de Nederlander Joop de Jong 4e geworden met een zelf ontworpen en gebouwde romp.
De Marblehead is samen met de IOM, in Nederland in 2011, als wedstrijdklasse erkend door het Watersportverbond en wordt in Nederland vertegenwoordigd door KOM, de Klasse Organisatie Marblehead. (www.radiozeilen.nl )
Door de KOM worden er (open) clubwedstrijden en het Open Nederlands Kampioenschap georganiseerd. Verder wordt er een EK en WK gehouden.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.