De echte modelbouwers zien ze vliegen!

Modelvliegen kan men binnen onze club met Motorvliegtuigen, Zweefvliegtuigen, Helikopters en Multikopters. Binnen onze club zijn er instructeurs die de leden kunnen begeleiden met het leren vliegen van modelvliegtuigen.

In verband met de veiligheid dient elke vlieger zijn vliegbrevet te halen voor de klasse waarin hij vliegt. Zonder vliegbrevet mag men alleen onder begeleiding van een instructeur vliegen. De modellen waarmee gevlogen kan worden zijn onder te verdelen in de volgende groepen:

Schaalmodellen
Dit zijn modellen die nagemaakt zijn van echt bestaande vliegtuigen. Deze schaalmodellen zijn meestal moeilijker te vliegen.

Semi-schaalmodellen
Dit zijn schaalmodellen waar men wijzigingen in heeft aangebracht zodat het betere vliegeigenschappen heeft.

Sportmodellen
Dit zijn standaard modelvliegtuigen waar de producent of modelbouwer zelf een ontwerp van heeft gemaakt dat goed vliegt.

Drone
Het vliegen met drones heeft de laatste jaren enorm aan populariteit gewonnen dankzij de eenvoudige bediening en de mogelijkheden om prachtige foto’s en video’s maken. Van speelgoed drone tot professionele drone-piloten de mogelijkheden zijn onbegrensd zelfs met een klein budget.

* In de Europese regelgeving heeft men het over drones. Dit is een verzamelnaam voor: Radigrafies bestuurbare motorvliegtuigen, zweefvliegtuigen, helikopters en multikopters.

Zweefvliegtuigen
Een zweefvliegtuig maakt tijdens de vlucht geen gebruik van een motor, maar zal door middel van thermiek of wind (hellingzweven) in de lucht gehouden worden. Het op hoogte brengen van een zweefvliegtuig kan door middel van een lang elastiek, een sleepvliegtuig of een ingebouwde elektromotor. De laatste tijd is het elektrozweven, waarbij een ingebouwde elektromotor met klap propeller de zwever op hoogte brengt, het populairst.

Motorvliegtuigen
Een motorvliegtuig maakt tijdens de hele vlucht tussen start en landing gebruik van een brandstof- of elektromotor.

Helikopters
Een helikopter maakt tijdens de hele vlucht tussen start en landing gebruik van een brandstof- of elektromotor.
Helikopter vliegen is voor de meeste mensen erg moeilijk om te leren en wordt meestal pas gevlogen nadat men goed kan vliegen met een motorvliegtuig. Tegenwoordig kan een goede computer vliegsimulator het leer proces behoorlijk versnellen zonder daadwerkelijke helikopter crashes.

Regels voor vliegen met drones

Vanaf 31 december 2020 gelden Europese regels voor drones. Deze regels gelden in alle landen van de Europese Unie (EU). En zorgen voor veiligheid in de lucht en op de grond.

Regels en eisen hangen af van risico’s vlucht
Drones zijn er in allerlei soorten en maten. Ze worden op verschillende plekken en voor verschillende doelen gebruikt. Welke regels gelden, hangt af van het risico op een ongeval tijdens de vlucht. In de Europese Unie gelden 3 categorieën:

Let op! Ook kleine (speelgoed)drones vallen onder deze regels.

Bron: Regels voor vliegen met drones | Drone | Rijksoverheid.nl

Motoren

De brandstof motoren werken meestal volgens het dieselprincipe, waarbij de ontsteking wordt ingezet en op gang gehouden door een gloeispiraal. We maken onderscheid tussen tweetakt- en viertakt motoren.

Grotere modellen maken vaak gebruik van benzine motoren of van turbinemotoren maar die zijn op veld niet toegestaan!

De Electro motoren zijn tegenwoordig meestal brushless (borstel loos) en worden via een brushless elektromotor regelaar (ESC) met een Lipo accu verbonden.

v.l.n.r. Tweetaktmotor, viertaktmotor, benzinemotor, kerosine turbinemotor en brushless elektromotor.

Radiografische besturing

De moderne radiografische besturing is tegenwoordig ook smart geworden en de ontvangers zijn voorzien van de modernste sensoren.

GPS, hoogtemeter, temperatuur, brandstofverbruik, of accu spanning indicatie zijn real-time uit te lezen op de moderne zender.

Door de komst moderne Lipo accu’s en acculaders heeft de het modelvliegen en ware revolutie doorstaan. De vliegtijden zijn aanzienlijk verlengd en de oplaadtijden zijn afgenomen.

v.l.n.r. Spektrum RC smart: zender, ontvanger, servomotoren, acculader, LiPo accu en brushless elektromotor regelaar (ESC).

Leren vliegen

Het vliegen met een modelvliegtuig is iets wat je onder begeleiding van een instructeur moet leren. De leden van onze club krijgen gratis les van ervaren club instructeurs.

De instructeurs volgen het “Syllabus” programma van de KNVvL en houden per leerling een vorderingenstaat bij, zodat leerling en instructeur eenvoudig kunnen zien wat de leerling kan en wat niet. Als de vorderingen staat met succes is afgerond kan de leerling een vliegexamen doen. Als hij slaagt, krijgt hij een officieel KNVvL vliegbrevet. Met een geldig vliegbrevet mag men zelfstandig vliegen op ons vliegveld.

* Een KNVvL vliegbrevet is nog geen garantie op schadevrij vliegen!

Schadevrij vliegen

Tips voor beginners

  • Ga voordat je een modelvliegtuig aanschaft eerst een paar keer langs bij de modelvliegclub. De modelvliegers geven je graag advies en informatie.
  • Wordt lid van een modelvliegclub en ga niet zelf zomaar ergens proberen te vliegen.
  • Begin met een beginners toestel en niet met een toestel voor gevorderde.
  • Indien tijdens het bouwen iets niet helemaal duidelijk is, vraag dit dan aan de ervaren modelvliegers.
  • Laat het modelvliegtuig nadat je het afgebouwd hebt door een ervaren vlieger controleren.
  • Zoek contact met een club instructeur en laat je toestel invliegen door hem.
  • Probeer in de leerperiode regelmatig te vliegen, minimaal een paar vluchten per week.